Jiří Dientsbier – plně podporuji a věřím v úspěch! 14. 9. 2010

V deníku METRO mne zaujal rozhovor s kandidátem na primátora za ČSSD, panem Jiřím Dientsbierem. Mohu říci jediné: „Jiří , plně Vás podporuji a věřím v úspěch.“

Milan Bartoloměj


JIŘÍ DIENSTBIER VÍTĚZSTVÍ JAKO VE VÍDNI

Autor: Josef Rubeš    pondělí, 13 září 2010 09:21

Může nová tvář pražské sociální demokracie vyhrát volby v baště pravice? Kandidát ČSSD na pražského primátora odmítá, že by byl jen do počtu MHD nezdražíme, slibuje

Jeho strana volby v Praze nikdy nevyhrála. Přesto jejímu kandidátovi na pražského primátora odhodlání nechybí. Sociálnědemokratický zastupitel v Praze 2 je kultivovaný muž se známým jménem.
Jiří Dienstbier mladší.

Sociální demokracie v Praze volby nikdy nevyhrála. Jak vidíte své šance nyní?
Samozřejmě, že ve volbách chceme uspět všichni. Doufám, že dřív nebo později také vyhrajeme.

A s jakým výsledkem byste se spokojil pro tentokrát?
Nechci říkat nějaké číslo, ale jde nám o co nejlepší výsledek, jakého budeme schopni dosáhnout.

Tak nějaké pomyšlení asi máte, ne?
Ano, chceme vyhrát jako každý (usmívá se). Stejně jako naše partnerské strany v Berlíně, Vídni či v Paříži.

Nejste kandidátem na primátora jen do počtu?
Nemusíte být nutně favoritem. Ten, kdo ve sportovním utkání vstupuje na hřiště proti favoritovi, chce také uspět.

Vy máte velmi známé jméno, ale širší veřejnosti moc známý nejste. Jak se vám to stalo, že jste se stal kandidátem na primátora?
V sociální demokracii máme systém primárních voleb, takže se vám to stane tak, že vás někdo navrhne, následují hlasování v obvodních organizacích, oblastních sdruženích a s konečnou platností o tom rozhoduje krajská konference. Co se týče mě, řekl bych, že je to především díky úspěchu v primárních volbách.

Co bude hlavním tématem vaší strany pro volby v Praze?
Těch témat je několik. Chceme otevřenost pražské radnice a politiky, chceme v případě úspěchu provést audit těch nejpodstatnějších městských zakázek, podívat se, zda někde nelze podmínky pro město vylepšit, a zajistit, aby do budoucna nemohlo k žádným nekorektnostem docházet.

Vy také hovoříte o „humanizaci magistrály“. Co si pod tím máme představit? Její další zúžení?
Samozřejmě to by bylo ideální, zejména lidé v Praze 2 by to uvítali. Celou věc je ale třeba řešit tak, aby pouze nedošlo k přenesení zátěže kousek vedle, především na Prahu 4. Aby historickým centrem města vedla dálnice, je nesmysl, ale je třeba přijmout celková opatření. Změnit řadu věcí, především veřejnou dopravu. Aby bylo pro každého výhodnější přesednout z auta do tramvaje či na metro. Proto také podporujeme výstavbu dalších odstavných parkovišť.

Mluvíte o kvalitní městské hromadné dopravě, jaké v tom máte konkrétní plány?
Především musí město platit za dopravu, kterou si objedná. Dopravní podnik je dlouhodobě podfinancován a bez peněz kvalitní dopravu zajistit nelze. Chceme, aby prostředí v MHD bylo čisté a příjemné pro všechny, tedy i pro handicapované spoluobčany, což dnes v plné míře není. Takže to znamená stavbu dalších bezbariérových přístupů a pokračování ve výstavbě metra. Přičemž my bychom kladli větší důraz na stavbu nové trasy D než prodlužování trasy A z Motola na letiště. Pokud by byla trasa D dostavěná, pak by společně s céčkem obsloužila třetinu Pražanů.

Rovněž Věci veřejné dávají přednost výstavbě déčka před trasou Motol-Ruzyně na áčku. Tedy pokud by se hlasovalo, jste pro déčko?
Dáváte-li na výběr tyto dvě varianty, pak jsme zcela jistě pro trasu D.

Mluvil jste o tom, že si má město za své služby platit. Na lepší služby by také mělo dát víc. Ale je tu ještě jedna možnost – zdražení jízdného.
To ne. V žádném případě nechci zdražovat předplatné MHD. Už dnes je to velká částka. A pokud chceme lidi přesvědčit, aby ze svých aut přešli na veřejnou dopravu, tak by to ani nebylo rozumné.

Potíží Prahy je také bezdomovectví. Radnice chce pro lidi bez přístřešku vybudovat místo na okraji města. Je to správné? Jak byste těmto lidem pomohl vy?
Já jsem se k nápadu pražské radnice vyjadřoval tak, že koncentrák za městem situaci bezdomovců nevyřeší. Kladl bych důraz především na to, aby se počet osob takto postižených nerozšiřoval – tady bych zmínil například stále rostoucí nájemné, což způsobuje, že náklady na bydlení začínají být často ve výši důchodů. Není možné nájem donekonečna zvyšovat. Tím ovšem neříkám, že každý, kdo má potíže s nájemným, se stane bezdomovcem. Lidem na ulici je třeba dál pomáhat, řada z nich je duševně nemocných a nejsou schopni se svou situací něco dělat. Mohou pomoci azylové domy a podobné služby. Ale samotná represe tento problém nevyřeší.

O něm

Jiří Dienstbier ml. je syn známého politika a bývalého ministra stejného jména Je zastupitelem za ČSSD v Praze 2 Angažuje se za zachování Ďolíčku, tedy stadionu Bohemians 1905 ve Vršovicích Je právník, žije s partnerkou a má syna

„Chceme lidi přesvědčit, aby ze svých aut přesedlali na veřejnou dopravu.“


Přidat komentář